maandag 14 september 2009

Mijn eerst boek :-)

Meer dan een jaar lang archiefwerk, toch zeker een half jaar schrijfwerk ... nu al meer dan 6 jaar geleden dat ik mijn thesis afgewerkt heb en ingediend heb op de Universiteit Gent. Een diploma 'Licentiaat in de Geschiedenis' was het resultaat!!!! Eigenlijk is dat allemaal al een hele tijd geleden, maar dan plotseling komt er toch nog een vervolg op mijn studies ... mijn eigen boek! *kleinbeetjetrots*

Het stadsbestuur van Roeselare maakt er sedert jaren punt van om alle thesissen die geschreven werden over de stad te publiceren. Zo ook voor mijn thesis 'Het juridische statuut van de vrouw in Roeselare, 1713-1748'. Euh ja, dat klinkt oersaai!!! Maar eigenlijk was het opzoekingswerk leuk en interessant om te doen.
Nu vraag je je waarschijnlijk af wat daar in godsnaam kan over geschreven worden? Om jullie het lezen van het boek te besparen ;-) een korte samenvatting: ik richtte mij op de studie van het erfrecht en het huwelijksvermogensrecht. Kortom, op wat hadden de vrouwen recht na overlijden van hun echtgenoot, ouders, broers of zussen? Hadden zij meer of minder rechten dan hun broers, zonen, ... de mannen? Antwoord: neen! Alles was eigenlijk heel mooi geregeld volgens het gewoonterecht, de costumen ;-), het costumiere recht. De details zal ik jullie besparen ;-)

Op vrijdag 9 oktober wordt "mijn boek" (klinkt wel hé!) officieel voorgesteld èn overhandigd!! Ik hoop maar 1 ding eigenlijk ... dat ze daar gene micro onder mijn neus duwen *slik*

5 opmerkingen:

De familie B-P zei

Amaai zo sjiek!
Proficiat!

Cindy zei

Proficiat!!

fozke zei

wauw!

Marleen zei

amai, proficiat!

Puitje zei

Proficiat zunne, enne, ik ken daar wel wa volk op 't stadhuis, voor die micro zal gezorgd worden :p